Calen més aliments rics en fibra i complements dietètics laxants que medicaments per tractar aquest malestar. Hi ha molta gent que diu patir restrenyiment, que té dificultats a l’hora d’evacuar, o no ho fa tantes vegades com desitjaria, sent molèsties a l’abdomen, inflor d’estómac i gasos. Per evitar aquest malestar, hi ha qui pren medicaments laxants, que són els que li resolen el problema. No obstant això, molts d’ells tenen efectes secundaris i fan que el cos s’habituï a ells, cosa que dificulta que la situació es resolgui consumint aliments amb fibra o aliments laxants.


Les fruites fresques, les dessecades, els fruits secs, les hortalisses i verdures, així com els llegums, són aliments amb abundant contingut de fibra. Dins d’aquests grups, hi ha alguns aliments que sobresurten pel seu contingut en aquest compost, exclusivament vegetal, i que seran més útils a l’hora de tractar el restrenyiment. Entre les hortalisses i verdures destaca la carxofa (9,4 g de fibra/100 g). Les fruites més laxants són les fruites del bosc, com groselles, gerds i mores (uns 6-7 g de fibra/100 g), la taronja (8 g/100 g), la magrana i el kiwi (3 g/100 g ). La quantitat de fibra que aporten la resta de fruites ronda els 2 g/100 g. Carxofa, fruites del bosc, gerds i kiwi són alguns dels aliments amb abundant contingut de fibra.

En general, els fruits secs (ametlles, pinyons, avellanes, nous) i les fruites dessecades (orellanes, prunes, raïm i figues seques) són els aliments més rics en fibra. El seu consum serà moderat, ja que els primers, els fruits secs, contenen molt de greix, de manera que poden resultar calòrics i indigestos, i els segons són una font concentrada de sucres. Un grapat de fruits secs, uns 25 grams, aporta de 2,5 a 4 g de fibra. Dins de les fruites dessecades destaquen les prunes seques (16 g de fibra/100 g) i, a més, serveixen com a base per elaborar diferents remeis casolans molt útils per al restrenyiment, com la compota de pera o poma amb prunes. A més, les prunes contenen sorbitol (un tipus de sucre) i derivats de la hifroxifenilxantina, substàncies que juntament amb la fibra estimulen l’activitat dels músculs del còlon, fet que afavoreix l’evacuació i evita el restrenyiment.

Un bon plat de llegums, uns dos cassons, equival a uns 80-90 g (pes en sec), aporta uns 10 g de fibra. També es converteixen en una bona alternativa per enriquir la dieta en aquest nutrient, que augmentarà si es combinen els llegums amb verdures. Igualment, els cereals integrals són altres dels aliments més eficaços contra el restrenyiment, de manera que, en cas de patir-lo, és aconsellable triar el pa, les biscotes i les galetes integrals, i fins i tot la pasta i l’arròs integrals. Un remei casolà per combatre el restrenyiment és deixar en remull unes cinc prunes deshidratades en un got d’aigua durant 12 hores i, un cop transcorregut aquest temps, menjar les prunes i beure l’aigua en dejú o abans d’anar a dormir. També es pot prendre abans d’anar al llit un suc de taronja sense colar (per aprofitar tota la fibra present en la polpa) amb dos o tres prunes panses ablanides en el suc. Altres remeis casolans són efectius per a moltes persones, com prendre en dejú un suc de taronja o un cafè només amb aigua temperada i un kiwi.
Fuente: MAITE ZUDAIRE -EROSKI CONSUMER