Innombrables estudis demostren l’estreta relació entre les malalties cardiovasculars i el càncer de mama amb el consum excessiu de greixos d’origen animal.Autor: Lic. Cristina Maceira

Però avui ens preguntem: Quins són els greixos bons i quins les dolentes ?, Hem d’evitar el consum de greixos?, ampliem el concepte i trobem les respostes.Els greixos saturats, monoinsaturadas, poliinsaturads, omega 3, omega 6, colesterol, Tec. són totes grasses però que es presten a confusió quant a la seva utilitat i origen.Alguns greixos són necessaris perquè el cos pugui absorbir vitamines com la vitamina A, D, E i K, solubles en greixos. El més important és conèixer la qualitat de les mateixes per permetre el seu aportament.Els greixos saturats són gairebé tots els que es troben als aliments d’origen animal com el llard comú, el llard de porc, la crema, el greix de les carns, els formatges curats, etc… En el regne vegetal hi ha pocs aliments que l’aporten com el coco, el cacau. El cos pot fabricar àcids grassos saturats, per la qual cosa no és necessari incorporar-los amb els aliments.Els greixos poliinsaturats es troben en els olis vegetals com els de gira-sol, blat de moro, soja, càrtam i en peixos amb alt contingut gras. Són importants i han de formar part de la dieta diària dels nens i adults.Els greixos monoinsaturadas es troben en l’oli d’oliva, canola, colza, aportant beneficis en la funció cardíaca.Àcids grassos essencials coneguts amb el nom d’omega 3, presents en els peixos de mar, algues marines, oli de soja, càrtam i els omega 6, es troben l’oli de soja, gira-sol, colza. Ambdós són molt importants per a funcions del sistema nerviós central i aparell circulatori, a la paret arterial.El colesterol és un component essencial de totes les cèl·lules del cos. Només hem d’evitar el seu consum en excés ja que es relaciona directament amb el risc de contreure malaltia cardiovascular. Recordem que en el regne vegetal no hi ha el colesterol, només ho trobem als aliments d’origen animal.Els àcids grassos trans són produïts per modificacions químiques dels greixos, l’exemple més important són les margarines. Són nocius per al sistema circulatori i tractem d’evitar-los en els nens petits. No són necessaris en la dieta.Avui comptem amb una gran varietat d’aquests productes amb 0% d’àcids grassos trans, permetent així el seu consum.