Sucres no tan Sucres

azucaresEls desavantatges del sucre blanc o sucre refinat per a la salut ja son prou coneguts, doncs aquest ingredient forma part dels anomenats veríns blancs del segle XXI; conjuntament amb la llet de vaca, les farines refinades i la sal de taula no integral.

És per això que avui us volem mostrar les alternatives que tenim avui dia a l’hora d’edulcorar els nostres plats, fer postres o bé cobrir les necessitats de dolç en un moment donat.

Agruparem aquests edulcorants naturals en 2 grups principals, per una banda els de textura líquida i per una altra les opcions en pols o en comprimits.

 

TEXTURA LÍQUIDA

 

  • Xarop d’atzavara.

És el suc vegetal dolç que s’extreu de les fulles o penques de l’atzavara, una planta originària d’Amèrica tropical, subtropical i el Carib. El seu major avantatge és que té un baix índex glucèmic, és a dir, no causa un augment tan dràstic dels índexs de glucosa tal com el provoca el sucre comú, això és degut a la seva concentració en fructosa, molt per sobre de la glucosa. Aquest detall resulta de gran importància per a les persones diabètiques.

  • Miel-blog esMelassa d’arròs, d’ordi o de blat de moro.

Les melasses són edulcorants naturals que s’extreuen de diversos cereals mitjançant un procés de fermentació. Aquesta fermentació millora la seva digestibilitat i el seu valor nutritiu. La melassa d’arròs per exemple conté més vitamines i fibra que d’altres sucres simples a més de ser una gran font d’energia.

  • Mel artesana de taronger, farigola, romaní, roure, eucaliptus, bruc, alzina o mil flors.

En general la mel és considerada des de fa milions d’anys com un aliment molt saludable i s’empra tan en la cuina com el camp de la salut per les seves propietats beneficioses per a l’esser humà. Conté propietats antibacterianes, antiinflamatòries i antioxidants, entre d’altres moltes virtuts.

 

TEXTURA EN POLS O COMPRIMITS

 

  • Sucre mascavo o mascavat, panela o rapadura.

És considerat el sucre més pur que hi ha, ja que s’obté de l’evaporació del suc de canya i la consegüent cristal·lització natural de la sacarosa. La sacarosa és el seu principal constituent i també conté glucosa i fructosa en menor mesura. Té un efecte balsàmic i expectorant en casos de refredats i a més concentra vitamines com l’A, B, C, D i E. Pel que fa als minerals destaquen entre d’altres el calci, ferro, potassi, fòsfor, magnesi, coure, zinc i manganès.

  • Sucre de coco.

azucar-integral-mascabo-1kg-de-1-calidad-por-mayor-y-menor-7785-MLA5264386547_102013-OAquest sucre s’extreu del dolç nèctar de les flors de la palmera cocotera. És molt ric en potassi, magnesi, zinc i ferro, a més de vitamines com la B1, B2, B3, B6 i C. També conté 16 dels 20 aminoàcids essencials, majoritàriament L-glutamina, la qual ens permet mantenir un equilibri àcid/alcalí en el nostre cos i per l’altra banda ens ajuda a controlar els impulsos d’ingerir aliments dolços.

  • Estèvia en fulla, líquida, en pols o en comprimits.

Els naturòpates considerem que és la opció més sana i adient dins del món dels edulcorants naturals. En realitat es tracta d’una planta que posseeix un gust molt dolç, el qual és degut el seu contingut en esteviòsids. Si concentrem aquests esteviòsids obtenim una pols blanca molt fina que es fa servir com a sucre per endolcir qualsevol aliment, però en quantitats molt més petites ja que és 300 vegades més potent que el sucre blanc.

Belén G. L.

Deixa un comentari