dieta-macrobiotica-620x350Avui farem uns trets de la Macrobiòtica per ensenyar-vos unes quantes opcions de proteïna vegetal dins de la Filosofia, així com els complements fonamentals que acompanyen als plats equilibrant la seva energia terapèutica.

 

Parlem doncs d’alguns més destacats a tenir en compte quan ens iniciem en aquesta dieta o simplement volem enriquir una mica el nostre dia a dia.

 

 

  • PROTEÏNES VEGETALS

 

wasisttofu2TOFU

 

Quallada o formatge fet amb la beguda de soja.

 

S’ha de cuinar molt de temps per equilibrar la seva energia ja que és un aliment de natura freda des del punt de vista de la medicina taoista.

 

 

20100326-seasian-fried

 

TEMPEH

 

Fermentat de les faves grogues senceres de la soja.

 

Pot ser preparat directament en amanides tèbies o bé saltejat al wok.

 

 

Gluten-Free-SeitanSEITÁN

 

Gluten del cereal del blat o de l’espelta. És la part més proteica del gra.

 

Es prepara a la planxa acompanyat de diferentes verdures cuinades al vapor o bé al forn amb una mica de salsa shoyu i pasta taina, fins i tot en estofats o plats de pasta a mena de carn esmicolada.

 

 

  • COMPLEMENTS MACROBIÒTICS

 

p1000264MISO

 

Constitueix el complement per excel·lència de la dieta Macrobiòtica. Acompanya gairebé tots els plats i és originari d’Ohsawa, el fundador de la filosofia.

 

Es tracta d’una pasta composta en tot cas de soja fermentada i triturada, però de la qual hi ha quatre varietats segons portin o no algun altre cereal afegit, com ara arròs o ordi.

 

 

tekka1TEKKA

 

Es tracta d’una mena de pols de color marró molt fosc composta de: Hatcho-Miso o miso negre, llavors de sèsam torrades, oli de sèsam de primera pressió també torrat, arrel de lotus, pastanaga i bardana seca.

 

És considerat el condiment més yang dins de la Macrobiòtica.

 

 

gomasio

 

GOMMASIO

 

Llavor de sèsam torrat amb una mica de sal marina i posteriorment triturat amb una mena de morter anomenat suribachi.

 

El seu efecte principal és produir una gran sensació de calor interna.

 

 

 

article-cardiovascular-health1-1NATTO

 

Fermentat de la soja ja cuita, emmagatzemat dins de la palla que conté el bacil necessari per portar a terme el seu procés probiòtic. Posseeix un gut i una textura molt peculiars.

 

La seva propietat bàsica és la regeneració de la flora intestinal amb la conseqüent millora en l’absorció de nutrients de la nostra dieta diària.

 

 

umeboshiUMEBOSHI

 

Varietat de pruna japonesa macerada amb sal i embolicada dins d’un grapat de fulles de sisho. També existeix en forma de pasta.

 

És altament digestiva i alcalinitzant.

 

 

 

tahin-generica_ecoTAINA

 

Pasta resultant de la mòlta completa del sèsam un cop torrat i salat.

 

Constitueix la major font de calci vegetal existent.

 

 

imagesTAMARI

 

Salsa resultant de la soja fermentada rebaixada amb una miqueta d’aigua i sal.

 

Com a beguda curativa es prepara un te bancha i s’afegeixen unes gotes d’aquesta salsa abans de prendre’l.

 

MbHizikiMilletALGUES

 

En cada àpat ha d’haver-hi una petita dosi d’alga. Es compren dissecades, per tant s’han de rehidratar i posteriorment cuinar.

 

L’Arame i la Hiziki són les varietats més yang.

 

Belén G. L.