lactancia-materna1

 

Quin és l’aliment ideal per a un nadó?

 

Sens dubte, la llet materna i, de forma primordial, el primer calostre; ja que gairebé no conté greix ni calories, però en canvi aporta el principal substrat immunològic que s’implantarà en el nostre nadó i d’on sorgirà posteriorment tota la línia de defenses orgàniques necessàries per a la seva vida.

 

 

A part de tot això, en néixer, si la mare dóna el pit al nen, la primera succió que ell exerceix sobre el pit augmenta l’alliberament de l’hormona oxitocina, la qual contreu l’úter per disminuir l’hemorràgia postpart i alhora afavoreix la immediata expulsió de la placenta.

La primera secreció és de gran contingut aquós, per la qual cosa calma la set del nadó. Posteriorment surt el calostre, aquest estimula l’aprenentatge immune per al conseqüent desenvolupament de la tolerància immunològica i la pal·liació de possibles al·lèrgies. Els lactobacillus específics com els bífidus, es transformen de lactosa en àcid làctic per constituir el ferment necessari que repoblarà tota la flora bacteriana intestinal del nadó.

 

Defensar la llet materna és augmentar la salut del nostre fill. 20142507131241_lactanciamaternaNomés s’ha de rebutjar si la mare està prenent algun tipus de fàrmac, ja que part del seu contingut passaria a la llet i la contaminaria.

És important tenir en compte que l’hora de la lactància ha de ser un moment tranquil, envoltada d’un clima relaxat per als dos i en una postura còmoda, com ara ajudant-se d’un coixí especial de lactància que manté les espatlles en posició relaxada. Això és així perquè si el nen no està còmode succionarà de manera més forta provocant fissures al pit, a més el nadó s’empassarà més aire i per tant li provocarà els desagradables còlics del lactant. Després de la ingesta s’ha de col·locar al nen en posició vertical i colpejar-lo lleugerament sobre l’esquena perquè expulsi els gasos.

 

La llet materna és per tant insubstituïble. Fins al sisè mes hauria de ser la seva alimentació exclusiva. Com a avantatges, en podríem esmentar moltes, però d’entre les ja citades inclouríem les tres següents principalment:

  • Es troba en tot moment disponible i, a més a més, a la temperatura ideal que el nen necessita.
  • Potencia la salut física i emocional de l’infant.
  • Crea un enllaç inigualable entre mare i fill, el qual marca la base sentimental entre tots dos durant tota la maduresa del nen, així com la seva educació al llarg de l’adolescència.

 

Una de les qualitats més sorprenents i úniques de la llet materna és que s’adapta a les necessitats específiques del nen en cada moment, ja que si la succió és més forta la mama produeix major quantitat de llet, per aquesta raó el nadó ha de mamar sempre tot el temps que desitgi, és ell qui decideix quan està tip i ja no necessita més aliment. De la mateixa manera quan el nen demani menjar ha de ser atès, o sinó aquest procés es trenca i comencen els desajustos.

També la composició nutricional de la llet materna varia segons van passant els mesos de vida, de manera que el contingut calòric va en augment, un detall que al mateix temps ajuda a disminuir de pes a la mare després de l’embaràs.

cojin-de-lactancia-con-funda-190-cms-rayas-rosa-bonjourHem de tenir en compte que la primera part de la presa és aigua, necessària per a la hidratació i la sacietat, i al final apareix la part grassa, per això és important arribar a buidar cada mama, fet que la mare notarà perquè aquesta va disminuint progressivament de mida. De manera que al final de la presa és on es troben les calories que col·laboren en el creixement i desenvolupament orgànic del nadó. En iniciar l’altra mama el procés s’inicia de nou, per tant mai no són adequades les pautes cronometrades, ja que no tenen en compte aquest gran detall nutricional i fisiològic.

A més a més al llarg del dia el contingut de la llet es va modificant; de manera que segons va avançant la nit la proporció de l’aminoàcid L-triptòfan és més alta, la qual cosa afavoreix la son del nen. Aquí també seria aconsellable per part de la mare preparar un sopar ric en proteïna, com ara llegums, plàtan, iogurt, peix… evitant més els cereals, ja que aporten hidrats de carboni que són sobretot energètics i el que busquem és donar-li un descans reparador al nostre fill.

 

Reflexió:

Allò que li transmetem al nostre fill durant els seus inicis de vida, marcarà profundament tota la seva llarga vida, tant des d’un punt de vista nutricional com emocional.

Per tot això, el nostre cos, què és molt savi, sap justament el que més li convé al nen per créixer sa i alhora crear la relació mare – fill ideal, què donarà lloc a una entesa correcte entre tots dos durant el llarg trajecte futur del pas del temps quotidià.

 

Belén G. L.