Amb motiu del Dia Nacional de la Nutrició que es va celebrar el 28 de maig, revelem quins són els aliments amics i enemics de les dents a fi de mantenir una correcta nutrició i gaudir de bona salut bucodental:

Aliments que es cuiden de la teva salut bucodental

Mantenir una dieta rica en minerals i proteïnes ajuden a mantenir les dents fortes i sanes. Aliments amb proteïnes com l’ou, peix, carns i verdures ajuden a prevenir la càries. Aquestes substàncies formen una capa protectora per a l’esmalt de les dents i neutralitzen els àcids formats a la placa bacteriana.
Els aliments rics en fibra com les fruites, verdures o cereals tenen un baix potencial de càries.
Els àcids grassos, com l’Omega 3 que conté el peix i els fruits secs, són fonamentals per al desenvolupament de les dents i aconsegueixen la correcta assimilació del calci.

Els iogurts, formatges i llets fermentades, en els casos en els quals no es produeixen intoleràncies a la llet o a la lactosa, a més de proporcionar nutrients, proveeixen del calci necessari per tenir unes dents fortes.
Totes les fruites i verdures que contenen vitamina C intervenen en el manteniment de les dents, ja que aquesta vitamina és beneficiosa per a la formació de col·lagen.

El formatge, principalment el curat, és un bon aliat de la salut oral, ja que augmenta el flux salival. El formatge també conté calci, fosfats i caseïna, una proteïna làctia que protegeix contra la desmineralització.
Aquells aliments que requereixi una masticació més llarga ajuda a l’estat de preservació de les genives.

Aliments que espatllen les teves dents:

El sucre és el pitjor enemic de les dents. Productes que continguin gran quantitat de sucre provoca l’acumulació de la placa bacteriana que ataca l’esmalt de les dents i fomenta l’aparició de càries.
Abusar d’aliments amb midó tampoc és òptim per a la salut oral i s’han de prendre només com a part d’un menjar.
Substàncies colorants que es troben en aliments i begudes com el cafè, el te, l’alcohol o els refrescs són els enemics de la blancor de les dents. Originen taques produïdes per les substàncies químiques que s’adhereixen a la superfície dental.
Les begudes gasoses a més tenen capacitat d’erosió dentària produïda per l’àcid carbònic, per la qual cosa experts recomanen no abusar-ne.
Augmenta el risc de càries amb els aliments que s’enganxen a les dents. Llaminadures, caramels, patates fregides o galetes tenen major probabilitat que romanguin restes a la boca després de la seva ingesta. Quant més temps es quedin els aliments al voltant de les dents, més temps tenen els bacteris per produir àcid i major és la possibilitat de desmineralització. Per aquest motiu, és necessari mastegar bé els aliments perquè no es dipositin restes entre les dents.
L’alta concentració d’àcids en alguns aliments i begudes influeixen negativament. Productes que no continguin sucre, però sí tingui un alt nivell d’àcid, com és el cas dels batuts i els sucs industrials, desgasta l’esmalt de les dents.
Menjar o picar entre hores és un mal hàbit dental. Com més menjas entre menjades, majors són els riscs de tenir càries.