IMG_3951

 

Dins del ventall de tota la varietat, el te verd més ric en nutrients és el te Matcha; un tipus de te japonès que procedeix dels brots més joves de la planta i té un procés de recol·lecció molt similar al te Gyokuro.

 

La distinció és que, en aquest cas, a les fulles se’ls extreu el nervi i posteriorment es polvoritzen mitjançant un molí de pedra fins a convertir-lo plenament en pols, sense passar per cap fermentació, senzillament és vaporitzat i mai rostit ni fregit.

 

Com a resultat tenim un te que concentra al màxim tots els nutrients de la fulla de te al complet, alhora que perd el gust amarg propi del te verd, que és indicatiu del començament de la seva oxidació. En definitiva es tracta d’un te d’altíssima qualitat que al Japó es consumeix a mena de cerimònia tradicional. Visualment es distingeix pel seu intens color verd clar i perquè es comercialitza en llaunetes d’uns 40 gr.

La virtut del te verd en general resideix en les seves fulles fresques, les quals són riques en polifenols, una de les substàncies antioxidants més potents que existeixen. IMG_3954Aquests polifenols poden constituir fins a un 30% del pes de la fulla seca. Per tant, quan prenem una tassa de te, realment estem prenent una solució de polifenols. La fulla fresca, sense fermentar, presenta els polifenols en forma de catequines.

El galato d’epigalocatequina (EGCG) és la varietat de catequina més ponderosa i és la que concentra el te fresc no fermentat, és a dir el te Matcha. De fet, un estudi indica que el EGCG és de 25 a 100 vegades més efectiu que les vitamines C i E, conegudes com a poderoses antiaging. Aquest estudi també demostra que tan sols una tassa d’aquest te presenta efectes antioxidants encara més elevats que una porció de bròquil, espinacs, pastanagues o maduixes.

És per tot això que el te Matcha resulta tan beneficiós per protegir l’organisme dels radicals lliures que ens oxiden cada dia. D’aquesta manera també proporcionem ajuda al sistema immunològic, així com al sistema cardiovascular. IMG_3955A més a més, les catequines, específicament les EGCG, han estat estudiades en les últimes dècades per a la seva habilitat a l’hora de:

  1. Lluitar contra els signes de l’envelliment.
  2. Ajudar a una correcta digestió.
  3. Promoure la bona salut del cervell i del fetge.
  4. Col·laborar en el manteniment d’unes genives saludables.

Finalment hem de dir que el te Matcha resulta molt versàtil a la cuina. No només pots gaudir d’un magnífic te escumós fruit d’una bonica cerimònia tradicional al voltant d’una taula amistosa; sinó que també pots realitzar una infinitat de receptes dolces o bé salades: granissats, gelats, pastissos, galetes… Una manera saludable de posar a prova el poder de la teva imaginació alhora que gaudiràs de les seves valuoses propietats.

Belén G. L.