Pa negre o de sègol: La seva riquesa en fibra fa que el pa de sègol sigui un aliment indicat per al restrenyiment, la diabetis i el colesterol.
La majoria de països europeus tenen un pa típic de consum habitual. El que para França és la baguette a Alemanya i Finlàndia es tracta de pa de sègol, també anomenat pa negre o Pumpernickel. A Espanya, aquest tipus de pa es va introduint en les llars, encara que de forma esporàdica.
Conté més hidrats de carboni i més fibra que el pa blanc La composició del pa de sègol es caracteritza per tenir menys proteïnes i grasses que el pa de blat. Una altra de les diferències és que conté més hidrats de carboni i més fibra el que li aporta molts beneficis.
Per la seva elevada aportació de fibra és un bon laxant i està especialment recomanat per combatre el restrenyiment ja que afavoreix el trànsit intestinal. A més el seu consum també està indicat per a diabètics ja que redueix l’absorció de sucres simples, i per a persones amb nivells alts de colesterol en sang ja que la fibra arrossega part del colesterol i ho elimina per la femta.

També aquest tipus de pa retarda el temps de buidatge de l’estómac, la qual cosa disminueix la sensació de gana entre hores.

A aquests múltiples beneficis cal afegir-li una contraindicació: les persones celíacas han d’evitar el seu consum a causa de la presència de gluten en la seva composició.